Sök Logga inLogga in
0
VARUKORG
Summa 0,00 kr

Leverans och frakt

Vanliga fraktmetoder

Mindre paket (max. 20 kg/st., med några undantag) skickas till DHL ombud (Service Point). Det finns fler än 1300 utlämningsställen över hela Sverige, du hittar dem genom att klicka här. Vi skickar ditt paket till närmaste ombud enligt DHL:s bokningsprogram. Om du önskar ett särskilt ombud kan du skriva det i meddelanderutan i kassan. Ibland kan ett ombud ha platsbrist, då kan paketet hamna hos ett annat ombud. DHL aviserar via SMS eller mejl när paketet är framme. Du kan hämta ut det när det passar dig (inom 14 dagar). Legitimationskontroll sker vid utlämningen.

Större eller tyngre paket blir oftast hemlevererade av DHL. DHL kontaktar dig med ett hemleveransförslag (oftast via SMS), godset levereras sedan enligt överenskommelse (dagtid, vardagar) till din tomtgräns eller så långt som transportören kan komma fram. Legitimationskontroll sker vid utlämningen. Du kan även välja att hämta din leverans på DHL-terminalen (platser finns angivna i texten). Till bemannade företag sker leverans utan avisering.

För leverans av stora eller tunga paket till udda orter och öar enligt listan DHL - udda ort (klicka här) tar DHL ut en extra avgift (315, 493 eller 645 kr). Aviseringsavgift till hemadress är 125 kr, denna kan undvikas genom att hämta leveransen på en DHL-terminal eller välja en annan leveransadress (ex. på jobbet). Om orttillägg tillkommer på din order kontaktar vi dig för att stämma av fraktkostnaden.

Vanliga frågor angående frakt och leverans

Hur vet jag om varan skickas till ombud eller blir hemlevererad?

Leveranssättet syns redan på artikelsidan. Varor upp till cirka 20 kg/st skickas vanligtvis till ombud, tyngre varor blir oftast hemlevererade. Vi mejlar dig sändningsnumret och övrig information så fort sändningen är på väg. Utlämning sker mot uppvisande av giltig legitimation.

Jag har svårt att vara hemma dagtid för att ta emot min hemleverans, finns det lösningar?

Kontakta oss innan eller i samband med din beställning, så hittar vi en lösning som passar. Alternativ som avställning utan att du är hemma (på egen risk) eller avhämtning på en DHL-terminal finns. DHL erbjuder kvällsleveranser kl 17-22 till cirka 55% av Sveriges adresser mot ett tillägg. Viktigt att sådana önskemål meddelas vid beställningen.

Kan jag få mina varor levererade till jobbet?

Mindre paket kan skickas till ombud nära ditt jobb. Större paket kan skickas till ditt jobb om företaget är bemannat dagtid. Välj en annan leveransadress i kassan. Observera att annan leveransadress inte kan kombineras med faktura för privatpersoner eller delbetalning, välj istället kort- eller förskottsbetalning.

Kan jag hämta mitt paket hos ett annat ombud än det som är närmast?

Ja, du kan ange önskat ombud i samband med din beställning. Om inget anges väljer vi automatiskt det närmaste ombudet. Ändringar i transportuppdraget kan inte göras efter att sändningen skickats.

Hur många dagars leveranstid har min order?

Lagervaror som beställs vardagar före kl. 13:00 skickas från vårt lager dagen efter. Varor som tillverkas i vår fabrik tar ca 5-10 arbetsdagar. Transporttiden varierar beroende på leveranssätt och adress. Till ombud söder om Sundsvall tar det vanligtvis 1-2 arbetsdagar. Till ombud norr om Sundsvall eller för hemleveranser kan det ta längre tid. Vid brådskande beställningar kan direkt utkörning med avställning bokas.

Vad kostar frakten?

Frakt är oftast kostnadsfri, med undantag för leveranser av betongprodukter, staket eller till udda orter och öar där DHL tar ut orttillägg. Vi kontaktar dig om tilläggskostnader tillkommer på din order.

Vad gör jag om min produkt är transportskadad?

KONTROLLERA GODSET INNAN UNDERSKRIFT AV FRAKTSEDELN! Synliga skador på emballage eller saknade kollin ska anmärkas direkt på fraktsedeln innan underskrift. Dolda skador ska anmälas till oss inom 2 dagar efter mottagandet.

Jag ångrar min beställning, hur gör jag?

Enligt distansavtalslagen har du ångerrätt inom 14 dagar från att du erhållit varorna. Om varorna redan lämnat vårt lager kan vi inte stoppa leveransen, du tar emot varorna och meddelar oss sedan att du ångrar köpet. Du står för returfrakten. Ej uthämtade paket räknas inte som ångrat köp.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår

Vill du handla som företagare eller privatperson?

Företag Privat