Leverans och frakt

Vanliga fraktmetoder:

Mindre paket (max. 20 kg/st., med några undantag) skickas till DHL ombud (Service Point) och det finns fler än 1300 utlämningsställen över hela Sverige, du hittar dem genom att 
klicka här. Vi skickar ditt paket till närmaste ombud enligt DHL:s bokningsprogram, önskar du ett särskilt ombud skriver du det i meddelanderutan i kassan. Ibland kan ett ombud ha platsbrist, då kan paketet hamna hos ett annat ombud. DHL aviserar via SMS eller mejl när paketet är framme, sedan kan du hämta ut det när det passar dig (inom 14 dagar) och du slipper alltså stanna hemma och passa tider för att ta emot en leverans. Legitimationskontroll sker vid utlämningen!


Större/tyngre paket blir oftast hemlevererade av DHL. DHL kontaktar dig med ett hemleveransförslag (oftast via SMS), godset levereras sedan enligt överenskommelse (dagtid! vardagar) till din tomtgräns eller så långt som transportören kan komma fram. Legitimationskontroll sker vid utlämningen! Du kan även välja att hämta din leverans på DHL-terminalen (som finns i Borås, Borlänge, Eskilstuna, Gammelstad, Gävle, Göteborg, Hägersten, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Malmö, Norrköping, Örebro, Oskarshamn, Östersund, Rosersberg, Skellefteå, Sundsvall, Tibro, Umeå, Uppsala, Värnamo, Växjö och Visby). Till bemannade företag sker leverans utan avisering.

När du får ett hemleveransförslag kan du själv ändra det till en annan dag. Men eftersom DHL har fasta turer och brukar köra i en viss ordning kan man inte påverka vilka tider de kör i just ditt område. Till vissa områden har de inte daglig trafik och då kan du såklart bara välja dagar då de kör i ditt område.

För leverans av stora/tunga paket till udda orter och öar enligt listan 
DHL - udda ort (klicka här) tar DHL ut en extra avgift (315, 493 eller 645 kr). Aviseringsavgift till hemadress 125 kr du kan undvika avgiften genom att hämta leveransen på en DHL-terminal eller välja en annan leveransadress (till ex. på jobbet).
Tilläggsavgiften syns tyvärr inte i kassan, i sådana fall kommer vi att kontakta dig och berätta att fraktkostnaden blir en annan än vad som står på ordern p.g.a. orttillägget. Du får då ta ställning till om ordern fortfarande ska skickas (eventuellt till annan adress), hämtas på DHL-terminalen eller om den ska makuleras.
Här hittar du en lista med postnummer där orttillägg tillkommer, men observera att det bara gäller för vissa stora/tunga varor. Fråga oss gärna om du undrar!

_____________________________________________________________________


Vanliga frågor angående frakt/leverans:

Hur vet jag om varan skickas till ombud (DHL ServicePoint) eller blir hemlevererad?
Hos varorna syns leveranssättet redan på artikelsidan. Varor upp till cirka 20kg/st brukar skickas till ombud, tyngre varor brukar bli hemlevererade (till tomtgränsen eller så långt som transportören kan komma fram), men det kan finnas undantag Fråga oss gärna om du undrar! Så fort sändningen är på väg till dig mejlar vi dig sändningsnumret och övrig information.
Utlämning (hos ombud eller på mottagarens adress) sker till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling.

Jag har svårt att vara hemma dagtid för att ta emot min hemleverans, finns det lösningar?
Kontakta oss innan eller i samband med att du beställer, så hittar vi en lösning som passar! Till ex avställning utan att du är hemma (kostar inget extra men sker på egen risk). Eller avhämtning på en av DHL:s 25 terminaler. Till cirka 55% av Sveriges adresser erbjuder DHL dessutom kvällsleveranser kl 17-22 mot tillägg.
Viktigt att sådana önskemål är tydliga redan när du beställer, så att allt blir rätt från början. Så fort en sändning är skickad kan vi inte ändra något och DHL tar betalt för ändring av transportuppdrag.

Kan jag få mina varor levererade till jobbet?
En del mindre paket skickas till ombud (DHL ServicePoint), självklart kan de skickas till ett ombud nära ditt jobb om det känns praktiskt. Ange önskat ombud i samband med din beställning, annars tar vi automatiskt det som är närmast. Här hittar du alla DHL ServicePoint.
Större paket, som vanligtvis blir hemlevererade, kan skickas till ditt jobb om företaget är bemannat dagtid. I så fall ska du välja annan leveransadress i kassan, observera att annan leveransadress inte kan kombineras med faktura för privatpersoner eller delbetalning, välj istället kortbetalning eller förskottsbetalning. 

Kan jag hämta mitt paket hos ett annat ombud än det som är närmast?
Ja, om du anger önskat ombud i samband med din beställning, annars tar vi automatiskt det som är närmast. 
Här hittar du alla DHL ServicePoint.
Ibland kan ett ombud ha platsbrist, då kan paketet hamna hos ett annat ombud.
Så fort en sändning är skickad kan vi inte ändra något och DHL tar betalt för ändring av transportuppdrag.

Hur många dagars leveranstid har min order?
Lagervaror som beställs vardagar innan kl 13:00 skickas från vårt lager dagen efter . Varor vi tillverkar i vår fabrik tar Ca 5-10 arbetsdagar .(Om kunden har valt förskottsbetalning väntar vi såklart tills den har kommit in).
Transporttiden varierar beroende på leveranssätt och adress.
Många paket till ombud (DHL ServicePoint) söder om Sundsvall är framme inom 1-2 arbetsdagar, men till vissa orter kör DHL inte varje dag och kan det ta längre tid. Till ombud norr om Sundsvall kan det också ta längre tid. 
Sändningar som ska hemlevereras är oftast framme på DHL terminaler söder om Sundsvall inom 1-2 arbetsdagar, till terminaler norr om Sundsvall kan det ta längre tid. Sändningar till privatpersoner står sedan kvar på DHL terminalen minst en dag för avisering. Hemleveransförslaget ska först godkännas eller ändras till annan dag (tid kan man inte ändra p.g.a. fasta turer), så att du verkligen kan ta emot din sändning. Är det mycket bråttom kan vi boka direkt utkörning med avställning, men det behöver vi då veta i samband med din beställning eftersom transportuppdraget inte bara kan ändras efteråt.!
Vi kan aldrig garantera exakta leveransdagar eftersom det alltid kan hända något (till ex felsortering, platsbrist m.m.) hos transportören som vi inte kan påverka.

Vad kostar frakten?
Oftast betalar du inget extra för frakten. Ett undantag är leverans av  betongprodukter rör och staket och  gods till  udda orter och öar eftersom transportören då tar ut orttillägg. I sådana fall kommer vi att kontakta dig och berätta att fraktkostnaden blir en annan än vad som står på ordern p.g.a. orttillägget. Du får då ta ställning till om ordern fortfarande ska skickas (eventuellt till annan adress), hämtas på DHL-terminalen eller om den ska makuleras.
Här hittar du en lista med postnummer där orttillägg tillkommer, men observera att det bara gäller för vissa varor.


Vad gör jag om min produkt är transportskadad?
KONTROLLERA GODSET INNAN UNDERSKRIFT AV FRAKTSEDELN! Synlig skada på emballage eller saknade kollin anmärks direkt på fraktsedeln innan underskrift. Dolda skador (där varan är skadad men emballaget helt) ska anmälas till oss inom 2 dagar efter mottagandet av varorna.

Jag ångrar min beställning, hur gör jag?
Enligt distansavtalslagen har konsumenter ångerrätt inom 14 dagar från det att de erhållit varorna.
Om varorna har lämnat vårt lager kan vi inte stoppa leveransen, du tar emot varorna och meddelar oss sedan att du ångrar köpet. Du står för returfrakten och får själv välja med vilken transportör du skickar tillbaka. Observera att ej uthämtat paket eller vägrad sändning inte räknas som ångrat köp, ej uthämtat paket eller vägrad sändning ger många extra kostnader så det är mycket billigare att ta emot och returnera sedan.